Viadukt v Žampachu má výšku jako Nuselský most
Viadukt u obce Žampach, v dolním Posázaví, je pro každého trampa, vyznavače železnic i milovníka technických památek ikonickou stavbou. Je mu už 115 let a poprvé prošel výraznou rekonstrukcí teprve před třemi lety.
Je to stavba elegantní a lehce působící, i když je vybudována z poměrně „těžkého“ kamenného zdiva. Na svou dobu to byl unikátní projekt, přinejmenším v českém prostoru. Dodnes má viadukt svoji stavební sílu a působivost, byť z hlediska rozměrů byl již dávno překonán jinými mosty.
O historii a budování stavby se dočtete víc z jedné z fotografií, přefotil jsem místní infotabuli.
K viaduktu jsem dojel od Jílového, nejprve dolů k Sázavě a pak kousek nahoru, cíl nelze minout. Z asfaltky dole jsem se nahoru na viadukt vyšplhal vcelku složitými stezkami-nestezkami, ale jak jsem skoro nahoře zjistil, vedou sem docela schůdné pěšiny – jen nemají začátek přímo pod mostem, ale asi o kus výš.
Prohlídka viaduktu stojí za to nejen odspodu, ale má smysl vylézt i k trati. Je vidět, že sem často chodí i lovci železničních fotografií, jedno z atraktivních míst je dost vyšlapané. Viadukt je z něj vidět v celém svém oblouku, z mírného nadhledu. Stačí přitom jen pár minut počkat a určitě nějaký vlak pojede. Strávil jsem u viaduktu asi půl hodiny a jely hned dva vlaky.
Dole u jezu jsem se pak osvěžil ve vodách Sázavy. Ne že bych se koupal, ale přenesl jsem přes jez kolo a po známé posázavské stezce dojel až do Pikovic a pak do Davle. Jez v Žampachu byl přitom v jednu chvíli obnažený, nahoře někde zavřeli vodu a té teklo tak málo, že byla vidět zelená vodní tráva, jinak schovaná. A taky dole pod jezem bylo tak málo vody, že balvany z řeky výrazně vystupovaly. Na poslední fotce je vidět už voda při plném stavu.
Komentáře k článku