Trochu drncá, ale mile
Co je malé, to je hezké, říká se… No nevím, já například vůbec nemusím ty malé pejsáčky bloňdatých slečen. Ale je pravdou je, že „malá“ úzkorozchodná železnice vedoucí na jih a na sever od Jindřichova Hradce hezká skutečně je.
Jindřichohradeckou úzkokolejkou jsem jel jen jednou. Byl to příjemný zážitek, ale vláček trochu kodrcá a není z nejrychlejších. Pokud nespěcháte, pak je ovšem ideální. Sveze vás i s kolem.
Při jízdě okolo i v depu jsem ovšem zdejší lokomotivy i vagóny mnohokrát. A vždycky mi pohled na ně připadá výjimečný, půvabný. Není to jen v té jejich nevelké velikosti, ale také ve zvláštním tvaru, designu, odpovídajícímu padesátým a šedesátým letům. Parní lokomotivy jsou samozřejmě „klasika“, ale mně připadají skoro zajímavější ty modernější poválečné motorové stroje.
Nebudu se tu obšírně rozepisovat o historii a technických záležitostech, zájemce odkážu na velice obšírná hesla na Wikipedii: trať Jindřichův Hradec – Obrataň je popsána ZDE, trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice ZDE.
Jednou jsem podnikl cyklistický výlet podél skoro celé trati, jel jsem ze severu na jih. Vybavuji si některé velmi půvabné stanice: především Chválkov ukrytý v lesích a pak Včelničku. Jsou v severní části trati. Na jižní části je zase kuriózní stanice Kaproun utopená v lesích. A za vidění samozřejmě stojí hlavní depo v Jindřichově Hradci.
Pokud se chcete svézt a zároveň projet na kole, doporučuji jízdu z Jindřichova Hradce jižním směrem, k Nové Bystřici. Zdejší oblast České Kanady je skutečně pro cyklistiku ideální.
Komentáře k článku