Stará není marná
Do televize Barrandov už nainvestoval víc než miliardu a teď ji možná prodá. Řeč je o podnikateli Tomáši Chrenkovi. Spekuluje se, že by Barrandov mohl koupit slovenský JoJ Media House, který má na mediální nákupy v Česku přichystány značné sumy.
Televize vysílá přes tři roky a zatím je stále ztrátová v řádech stovek miliónů korun. Přitom z malých a za posledních deset let vzniklých stanic si vlastně vede nejlépe. Podařilo se jí získat více než pětiprocentní podíl sledovanosti, což je sice proti hlavním hráčům Nova (29%), Prima (18%) a ČT 1 (16%) málo, ale zase je to nejvíce v porovnání s dalšími kanály, jakou jsou ČT2, ČT4, Nova Cinema, Prima Cool atd. Ti mají pod pět procent.
TV Barandov je zvláštní fenomén. Zatímco svět v televizním oboru už dlouhé roky směřuje k čím dál větší segmentaci, ke specializovaným stanicím (sportovní, dokumentární, cestovatelské, hobby atd.), Barrandov jakoby šel proti proudu. Je to všeobecná stanice pro každého, stavící na formátech, filmech a pořadech, které jsou někdy už dost omšelé. Těch pět procent však dokládá, že tahle stará cesta není úplně marná.
Ekonomika stanice nicméně odhaluje, že to v podmínkách malého českého trhu nestačí. Že při „televizi pro všechny“ musíte dosáhnout zhruba deseti procent, blížit se k hranici jednoho milionu stabilních diváků. Je to v silách Barrandova? Je tu vůbec ještě prostor pro čtvrtou nespecializovanou televizi? A komu těch dalších pět procent ubude?
Dlouhodobě ztrácí hlavně Nova, ostatně její skoro dvojnásobný náskok oproti hlavním rivalům je stále anomálií danou vývojem televizního trhu v 90. letech. Například na německé scéně je sledovanost hlavních stanicí rovnoměrnější, mezi 10-15 procenty. Když se také Primě podařilo dosáhnout mety okolo 15 procent, stala se ziskovou; poslední udávané číslo pro všechny její kanály bylo 120 miliónů korun zisku.
Barrandov možná čeká podobná cesta, jakou šla Prima. Obtížné a dlouhé hledání vlastní tváře, změna majitelů a třeba i změna názvu. A teprve někde v dáli zisk. Pokud ovšem během toho maratónu nepadne naprostým vyčerpáním.
Psáno pro rubriku Medialýza týdeníku Literární noviny
Komentáře k článku