Blesku konkurence za pár kaček
V mediálním volebním hurikánu trochu zapadla zpráva, že vydavatelství Empresa Media hodlá vydávat nový bulvární deník. V době, kdy všechna tištěná média padají, je to rozhodně překvapující.
Deníky v posledních letech ztrácejí nejvíc a ani bulvár není výjimkou. Ještě na podzim roku 2008 měl Blesk průměrný prodej 441 000 výtisků a Aha! přes 119 000; celkem 560 000. Dnes má Blesk 296 000 a Aha! jen 75 000; celkem 371 000. To je pokles segmentu o plnou třetinu. Jen za poslední rok 2012 spadl Blesk o více než 50 000 prodaných kusů.
Ukousnout si z výdělečného bulvárního koláče bylo vždy velkým lákadlem. Majitel Blesku, společnost Ringier, si však dokázala poradit. Většinou nechala slabé soupeře zajít na úbytě (Super, Impuls, Šíp, SuperSpy), anebo ho jako v případě Aha! v roce 2007 koupila. Ostatně už v roce 1996 takto zlikvidovala deník Expres, který tehdy měl skoro stejný prodej jako Blesk a byl v celé dvacetileté historii Blesku jeho největší hrozbou.
Nový deník z Empresy má stát pouhou pětikorunu, což je dumpingová cena. Na tu bude kupující určitě slyšet. Jenže ekonomicky je to riskantní. Náklady na rozjezd deníku nebývají pár miliónů, jsou to desítky i stovky. A přitom právě peníze z prodejní ceny, nikoli z inzerce, tvoří důležitou část příjmů u bulváru; na rozdíl od seriózního tisku, kde je to naopak. Jak chce mediální magnát Jaromír Soukup stojící za Empresou tenhle projekt uživit, toť otázka.
Otazníkem také je, zda deník obsahově půjde stejnou cestou jako konkurence, tedy hlavně lehká společenská témata, anebo vymyslí něco jiného. Blesk se pod vedením Pavla Šafra snažil od dubna 2011 přinášet více politiky, ale tento trend v poslední době spíše stagnuje, než roste. Lidé chtějí zase jen lidi, resp. celebrity. Konzervativní čtenář Blesku rozhodně nemá důvod odcházet ke konkurenci, když bude nabízet to samé.
Kromě nízké ceny tedy všechna vstupní data hovoří v neprospěch nového projektu. Empresa Media je ale firma zvláštního ražení – viz třeba angažmá Radka Johna. Čekat lze skutečně cokoli.
Psáno pro rubriku Medialýza týdeníku Literární noviny
Komentáře k článku