LET: proč ji Albatross nechtěl?

(G 381) LET na Albatrossu nebude, letí na západ, na Dýšinu. Překvapení se stále dějí a tohle byla určitě nečekaná zpráva. Co všechno v sobě tato změna obsahuje a proč k ní došlo?

Robert Klotz z pořadatelské agentury Goram jako hlavní důvod změny uvedl, že na Albatrossu neměl turnaj z hlediska dalšího rozvoje příliš velký prostor. Například nebylo možné postavit tzv. Skyboxy, které jsou určené pro VIP diváky a stojí u osmnácté jamky. Také další akce svázané s hřištěm se nyní na Dýšině (snímky viz fotogalerie) budou moci lépe realizovat.

albatross61

Albatross

Není důvod těmto argumentům nevěřit. Věc má ovšem i svoji druhou stránku, tedy postoj samotného Albatrossu, resp. jeho majitele Jiřího Šimáně. Redakce serveru golf.cz ho oslovila, odpověď Jiřího Šimáně byla poměrně stručná, ale také jasná: „Pořadatel turnaje obdrží finanční prostředky, které jsme my nemohli a upřímně řečeno ani nechtěli poskytnout. Dýšina je ale kvalitní hřiště a já nepochybuji o tom, že průběh turnaje bude stejně hladký jako u nás na Albatrossu.“

Dvě vysvětlení, každé odlišné. Čtenář a golfista nechť si na věc udělá názor sám…

Zástupci LET se přitom netajili tím, že Albatross bylo jedno z nejlepších hřišť v celém turnajovém seriálu. Pořádat turnaj ale není pro hřiště nic jednoduchého, stojí to peníze navíc na údržbě, přípravě areálu. A naopak finance utíkají tím, že se na hřiště nedostanou platící hráči, komerční turnaje atd. I to jistě hrálo při rozhodování v případě Šimáněho a Albatrossu svoji roli. V zahraničí se také turnaje LET, ale i mužské European Tour, nekonají jen na špičkových hřištích typu Albatross – tato hřiště to už coby propagační nástroj nepotřebují. Hraje se na hřištích kvalitních, jejichž majitelé ale reklamu potřebují. A turnaj je vždycky dobrou příležitostí na sebe upozornit. (Hrál jsem v Portugalsku na hřišti, kde se hraje European Tour, a byl jsem překvapen, jak bylo vcelku „obyčejné“.)

Pokud však někdo vnímá přechod turnaje LET na Dýšinu jako sestup o příčku níže, pak to není přesný pohled. Po tiskové konferenci Goramu hráli novináři jedno dýšinské turnajové kolo, aby se přesvědčili, v jakém stavu hřiště je. Naposledy jsem na Dýšině hrál před třemi roky a už tehdy jsem s údivem konstatoval, jak hřiště od dob svého otevření (2004) kvalitativně poskočilo kupředu. A stejný skok vpřed udělalo i od roku 2009.

Dýšina je v tuhle chvíli vyzrálým a perfektně připraveným areálem. Grýny ve vynikajícím stavu, nadprůměrně rychlé, okolí fervejí úhledně vyčištěné. Na hřišti proběhly nedávno i větší terénní úpravy, na jamce číslo 5 vznikl místo potoka a bažiny rybník. Všechny cesty jsou asfaltové, autíčka vyjedou i prudká stoupání.

Jestliže zástupci LET hovořili o „astronomické“ kvalitě Albatrossu, o Dýšině se vyjádřili jako o hřišti, které bude patřit svojí úrovní do horní poloviny hřišť, na kterých se ženská tůra hraje. Je jasné, že prostorovou rozmáchlostí a efektním modelingem fervejí Dýšina nedisponuje. Je to přírodnější hřiště než byl Albatross. Na druhou stranu tu je ale hra proměnlivější, i závodní golf tu bude zajímavý. V některých ohledech možná těžší než na Albatrossu. Je tu totiž množství kritických míst – voda, auty, stromy, úzké ferveje. Bude to ryzí terčový golf, umisťování míčů do přesných pozic bez jakékoli tolerance chyb.

Hra bude více nahoru/dolů, hráčky mohou na některých jamkách hodně získat (díky kratší délce), ale na jiných jamkách je možné fatálně ztratit. I profesionálky určitě pošlou pár míčků do lesa či vody a místní Romové budou moci jejich ProV1 posléze zpeněžit. Mezi hřištěm a sběrači ostatně existuje dohoda, podle níž mají povolení míče sbírat a na jamce č. 6 prodávat.

Osmnáct novinářských jamek na mne udělalo dobrý dojem – včetně nové akademie nebo vyznačených cyklostezek na kraji areálu. Dýšina se nemusí obávat, že by standardům evropského turnaje nedostála. Navíc jde-li o ženský turnaj, nebude problémem ani délka některých jamek, která by pro muže asi nedostačovala. Ženy budou hrát z kombinace všech odpališť – bílých, modrých, žlutých i červených.

Co mi připadá jako povedené organizátorské nápady:

1/ Na turnaj se bude vypravovat speciální vlak z Prahy, který pojede jako rychlík a zastaví na zastávce 18. jamky. Normálně tam staví jen osobní vlaky. Rychlíkem budete přímo na hřišti za cca 80 minut, vstupenka platí jako jízdenka. (I když si nedokážu představit, že by golfisté zvyklí na luxus svých bouráků náhle sedli do vlaku Českých drah).

2/ Hráčky budou jezdit do kopce mezi 16. a 17. jamkou autíčky. Tenhle kopec je pověstný svojí prudkostí, bude to pro soutěžící i docela zábava.

3/ Hru na poloostrovní 11. jamce bude možné sledovat i z lodiček, které budou plout na místním rybníku. Asi to bude jen pro vybrané a VIP, ale i tak je to legrační ozvláštnění.

4/ Ruší se některé společenské večírky a místo toho se v Plzni uskuteční v rámci turnaje rockový koncert. Takový MIG 21 s frontmanem-golfistou Macháčkem je určitě lepší než Dara Rolins na mejdanu.

Jsem zvědavý, jak to na Dýšině bude vypadat a zda přijde zase těch asi 9 000 diváků, co dorazilo letos na Albatross. Podstatné je ale jedno: že se turnaj uskuteční. Ještě nedávno se v Česku hrála European Tour, Senior Tour a Ladies European Tour. A teď je tu jen jeden turnaj (a Challenge). Vždycky je lepší něco než nic.

P.S. Přikládám v následné galerii fotografie z roku 2009, kdy jsem na hřišti hrál i fotil.

Komentáře k článku

Napsat komentář