Je golf trendy nebo špinavý?
(GOLF 404) Ten leták mě zaujal na první pohled. Byla to reklama na nový velký sportovní obchod v Praze na Černém mostě a složené snímky na něm zobrazovaly pět sportů. Byl mezi nimi i golf.
Nebylo by to až tak překvapující, kdyby ty zbylé čtyři sporty nepatřily ke skutečně hlavním, masově rozšířeným. Golf se ocitl ve společnosti cyklistiky, běhání, pěší turistiky a inline bruslení. Přemýšlel jsem, co autory letáku vedlo k začlenění golfu do této rodiny.
Odpověď je poměrně jednoduchá: golf je už delší dobu v Česku dostatečně známým sportem a zároveň má stále velký punc „trendy“ sportu, něčeho moderního, stylového, skvělého, čím si člověk může tak trochu vylepšit vlastní image. Říct, že „hraju golf“, je něco jiného než prohlásit „hraju volejbal“.
Obchodníci nejenom ve světě sportu s touto image golfu samozřejmě aktivně pracují. Golfisté se proto mohou objevovat v reklamách na životní pojištění (klidné stáří na golfu), mohou být součástí reklamy na auta (majitel si nakládá do velkého kufru své hole), golfové areály se často objevují v obecných nabídkách v turistickém ruchu (tensiové kurty tak často zmiňovány nejsou).
Všiml jsem si, že na 55 000 hráčů – a tím pádem pouhých 0,5% golfistů z celé české populace – se golf v médiích i jinde objevuje poměrně často. Rozhodně více, než třeba takový floorball, který hraje nepoměrně více lidí. Ani o tenis tolik nezavadíte, ačkoli ho hraje zhruba čtvrt miliónů hráčů.
Věc má ovšem i svou druhou stránku. Jestliže všechny zmíněné „obrazy golfu“ jsou de facto skvělou aneplacenou reklamu na tento sport, pak jiné obrazy dělají golfu službu mnohem horší. Typickým příkladem byla například jedna fotografie lobbisty Janouška, která se u jeho velkého portrétu po oné automobilové nehodě objevila v MF Dnes. Janoušek zde byl vyfocen – samozřejmě na golfu. Mohli bychom najít velké množství dalších snímků, které ukazují různé osoby, o nichž se píše v nelichotivých souvislostech, jak třímají v ruce golfovou hůl. Chce-li nějaký novinář vypíchnout negativní stránku politika či byznysmena, ukáže ho na golfu. Co na tom, že dotyčný kupříkladu ještě jezdí na koni, případně se potápí či létá s letadlem.
Golf má tedy nejen punc kladný, ale i záporný. Těžko s tímto zvláštním, ambivalentním obrazem golfu něco dělat. Obě polohy jsou poněkud vyhrocené, nepřesné. První poloha je sice přínosná, ale někomu už také mohou ty stereotypní obrazy z grýnů a fervejí připadat jako klišé. Golf si tím spíš zhnusí, než aby k němu byl přilákán. Stejně tak je ale vůči golfu nespravedlivé, když je spojován jen s negativním společenským chováním. Ve vyspělém, především anglosaském golfovém světě je to spíš naopak, tam je golf skutečně symbolem fair play a ušlechtilosti. A ani v České republice nehrají golf jen tuneláři, ale především lidé vcelku slušní.
ČGF se vždy snažila pracovat i „mediálně“ a nový prezident ČGF Zdeněk Kodejš o tom také mluvil ve svém projevu před volbou; zmínil to i jeho protikandidát Pavel Suchánek. Osobně se v médiích pohybuji už přes 25 let a vím, že nějaké kampaně či PR aktivity mají své jasné limity. Firma může vydat za zlepšení svého obrazu desítky miliónů korun, ale stačí jeden chybný krok a vynaložené peníze jsou úplně v prachu. Naopak stačí pár příkladných skutků, pár výrazných osobností, a máte veřejnost na své straně, aniž byste vydali jakékoli peníze.
Jsem toho názoru, že golf jako takový nemá smysl obecně „propagovat“. Je ho, jak ukázal i ten leták, všude plno a navíc onu prvotní etapu má u nás už dávno za sebou. Pokud má něco smysl, tak zvyšovat povědomí o konkrétních projevech, prvcích, lidech atd. I tak ale nezmůžete mnoho. O rychlobruslení u nás nikdo nevěděl nic, dokud nepřišla Sáblíková. Teď má tento sport u nás solidní renomé a lidé ho sledují. Ale davy se do něj stejně nehrnou, zatímco inline bruslení je velmi populární. Vše vychází z podstaty sportu samotného a z podmínek, které jsou v dané zemi.
Golf se u nás sice objevuje na letácích pro nejširší masy, ale jak jsem při návštěvě onoho sportovního obchodu zjistil, golfová sekce tu zabírá jen dva regály. Zboží spíše nižší úrovně. Srovnávat to s nabídkou u jiných sportů nejde, ty zabíraly mnohonásobně víc prostoru. Ale na druhou stranu: tenhle sportovní obchoďák je jediný, který golfové vybavení v Česku nabízí. Takže i to je vlastně úspěch.
Komentáře k článku