Bez lidí je sport divný

(GOLF) Na televizní přenosy z golfových turnajů se dívám pravidelně, ale vždy mne překvapí, jak na hřištích občas chybí diváci. Markantní je to především na některých turnajích European Tour, o nižší Challenge Tour ani nemluvě.

 

Také ženský golf na tom není bůhvíjak dobře, a to dokonce i v USA, kde golf diváckou nouzí vcelku netrpí. Je to pak docela bizarní pohled, jak po fervejích chodí osamělí hráči a kedíci a ničím nerušeni vůkol pobíhají bažanti či jiná zvířena.

Malý divácký zájem najdeme v mnoha sportovních sférách. V té golfové však vyznívá zvlášť kontrastně vzhledem k tomu, jak velké bývají výdělky špičkových hráčů. Respektive jaké prize money se na turnajích rozdělují. Laik se nestačí divit, jak je vůbec možné takový turnaj uspořádat a ještě k tomu hráče královsky odměnit. Peníze by přece měli přinášet hlavně diváci – čím více je kupujících, tím větší jsou zisky a tím více rozdáme na odměnách. Jednoduché ekonomické pravidlo, které platí v každém podnikání, včetně toho sportovního.

Diváci ovšem mohou sedět i u televizních obrazovek a právě jimi také mnoho pořadatelů argumentuje. Dodnes si pamatuji názor jednoho domácího sportovního promotéra, který prohlásil, že je mu úplně jedno, kolik lidí přijde na jeho akci – klidně ať je tam prázdno. Klíčové je, aby událost přenášela televize, a to do celé Evropy. Statisíce, možná milióny lidí pak uvidí ty reklamní banery, které jsou rozmístěné na hřišti.

Je to jistě mínění, které má své ekonomické opodstatnění. Ale sportovní událost není jen o penězích. Dnešní vrcholový sport je velkým divadlem moderní doby a odehrává se nikoli pro výkon samotný, ale v prvé řadě pro diváky. Špičkové sportovní akce se neobejdou bez divácké kulisy, a čím je auditorium živější a početnější, tím většinou lépe. Je přitom úplně jedno, zda by prázdné tribuny dělaly mlčenlivou stafáž golfu, tenisu nebo fotbalu – bez lidí bude událost bez atmosféry, bez duše. Diváky asi nepotřebuje sport rekreační, protože ten obvykle lidé pěstují jen pro sebe a své zdraví. Ale i při jakýchkoli hobby závodech je fajn, když vás povzbudí pár známých stojících poblíž.

Golfový svět má oproti jiným sportům tu výhodu, že se v něm pohybuje nemalé množství lidí, společností a firem, které vládnou značnými finančními prostředky. Zorganizovat a zaplatit golfový turnaj pro ně není problém. Jakkoli jim celý podnik možná přinese finanční ztrátu, oni to tak nevnímají a jsou spokojeni se zisky jiného druhu. Může to být splnění osobního snu, může jít o investici marketingovou, jedná se třeba o komplexní turistickou propagaci atd. Buďme rádi, že golf tyto možnosti má, protože i díky nim se celosvětově rozvíjí. Typickým příkladem může být Čína nebo Blízký Východ, kde golf stojí na štědrých investorech, či spíše donátorech. Je sice otázkou, zda například v Dubaji skutečně zapustí golf trvalé kořeny, když je zde nevhodné podnebí na udržování hřišť, ale v Číně rozvoji golfu nynější „sponzorská“ éra bez masivnějšího zájmu diváků nepochybně pomáhá.

Je ovšem mít stále na mysli, že dlouhodobě funkční prostředí se musí rodit zdola. Něco zaplatit z vlastní kapsy nebo sponzorsky pokrýt je jedna věc, ale přirozený zájem nejširší veřejnosti dává o dalších padesát procent větší šanci na přežití v dlouhodobějším horizontu. Jedině tam, kde se velké peníze potkávají s velkým zájmem diváků, vzniká sportovní událost schopná vytvořit pevnější tradici. Pokud bych měl v tomto směru uvést příkladnou sportovní akci, bude to světový pohár horských kol v Novém Městě na Moravě. Zdejší závody začínaly vcelku skromně, mohly se však opřít o solidní zázemí, tamní sportovně-lyžařskou tradici, ale také o zájem o cyklistiku obecně, která je v Česku masovým sportem. Do Nového Města tak postupně přicházeli nejen diváci, ale i sponzoři. Vše vyvrcholilo letošní mistrovstvím světa v cross country, na které zavítalo v soutěžní dny vždy okolo 25 000 diváků a které bylo označeno za vůbec nejlepší podnik tohoto druhu v historii dané disciplíny.

Bohužel golf není v Česku tak populární jako cyklistika. Návštěvnost na letošním turnaji Europan Tour na Albatrossu byla nadmíru dobrá, z uplynulých tří ročníků nejlepší, ale stále jde – z hlediska jednotlivých dní – o řády tisíců, nikoli desítek tisíců diváků. I Česká republika je zemí, kde je nutné golfu pomáhat v jeho rozvoji takříkajíc shora. Ale stejně jako voda teče směrem dolů a prosakuje ke kořenům, i v golfu by tato aktivita mohla nakonec vést k tomu, že se diváci a peníze potkají a spojí v životný organismus. Chce to ovšem velkou vytrvalost. A samozřejmě velkou ochotu investovat velké peníze.

Psáno pro časopis Golf Digest

Komentáře k článku

Napsat komentář