Kouzlo prázdného nedělního rána
Myslíte, že některé dny v týdnu jsou pro cyklistiku vhodnější než jiné? Statistika například říká, že v pátek odpoledne a v podvečer dochází k většímu počtu nehod. Naopak idylku můžete zažít v neděli dopoledne.
Nedělní rána jsou výjimečná, protože v tuhle dobu je všude nejméně lidí, a tím pádem i aut na silnicích. O pracovních dnech ani nemluvme, ale i v sobotu do dvanácté bývá ještě plno obchodů otevřených, na silnicích provoz, většinou míří lidé ven z měst. Když ale vyrazíte na kolo v neděli už v osm ráno, máte jedinečnou šanci zažít prakticky prázdné silnice. Jede se krásně a volně, po sobotním nocování a flámech si lidé pospí, nikam se nehrnou. Ráno bývá sice trochu chladněji, ale je to osvěžující. A většinou se ranní chlad během dopoledne postupně mění v teplo.
O nedělních dopoledních vědí své lidé jezdící hlavně „silničku“, právě ty potkáváte nejčastěji. Bývají to i skupiny, jezdci na dobrých silničních kolech vybavení týmovými dresy. O velmi brzkém startu někdy vypovídají dlouhé kalhoty. Naopak rekreanti na horských kolech začínají vyrážet až tak okolo jedenácté, dvanácté.
Velmi zvláštní atmosféru mají v těchto chvílích malá města. Když přijedete v devět ráno do Českého Brodu, Rokycan, Mělníka i jinam, nepotkáte tu skoro živáčka. Ulice jsou ztichlé a vy se můžete projíždět dle libosti, prohlížet si ještě spící domy i památky. Někde tohle ticho přetrvává až do poledních hodin, kdy jsou sice lidé už dávno vzhůru, ale zase sedí u oběda. Vše se mění teprve někdy před druhou.
„Je totiž neděle – a mám dost času…“, zpíval Jiří Suchý a jeho houpavá pohodová melodie přesně vystihuje náladu toho ojedinělého času, který je vskutku jen jednou týdně. Anebo o svátcích, kdy jsou za sebou tři dny volna. Cyklista jedoucí v tu chvíli krajinou sice musí šlapat, neužívá si sladkého lenošení v peřinách, ale zase má silnice, krajinu tak trochu sám pro sebe.
Chce to jen jednu věc. Brzo vstát. Což je fakt potíž, protože právě v neděli se málokomu chce z postele v sedm či dokonce ještě dřív. Ale odměna za to stojí.
Psáno pro časopis Cykloturistika
Komentáře k článku