Bude stávka dopraváků? Tak do práce na kole!
Ve čtvrtek se asi zastaví veřejná doprava v hlavním městě. Co kdybyste místo automobilu, v němž se budete nervovat a tlačit v nekonečných kolonách, sedli na kolo a jeli do práce? Zde je pár praktických tipů.
„Praha je černá díra městské cyklistiky“, postěžoval si nedávno v jednom cyklistickém časopise zahraniční fotograf, který mapuje evropská města z hlediska cyklistické vstřícnosti. Ano, v Praze se kvůli jejímu kopcovitému profilu, úzkým uličkám, kamenné dlažbě a mnoha další „protivenstvím“ skutečně nejezdí na kole moc dobře. Ale přesto má cenu občas vyrazit do jejích ulic na bicyklu.
Pokud nebude v den stávky pršet (to se jezdí opravdu nepříjemně), pak vytáhněte své kolo a vyjeďte. Praha není až tak veliká, vzdušnou čarou má na délku i šířku zhruba dvacet kilometrů. Většina lidí to nemá do práce lán cesty, bývá to do deseti kilometrů. I když bydlíte třeba na okrajích města, na Zličíně nebo Černém Mostě, do centra je to maximálně patnáct kilometrů. To ujedete za 45 minut nebo hodinu, záleží na fyzické kondici či znalosti trasy.
Rychlost jízdy na kole může být srovnatelná s jízdou tramvaje – ta sice jede rychleji, ale zase zastavuje na zastávkách. Běžný rekreační cyklista se pohybuje rychlostí mezi 15-20 km/h. Metro je rychlejší než cyklista, ovšem jen na delší vzdálenosti. Na ty kratší vás zdrží zdlouhavý vstup a výstup z podzemí. Z Můstku jste na Malostranské zaručeně rychleji na kole než metrem.
Dobré je vybrat si správnou trasu. Nejezdit po hlavních třídách, ale spíše po vedlejších ulicích. Možná se vám jízda protáhne, ale ne o moc. Na druhou stranu to bude klidnější a bezpečnější. Umožní vám to také si pořádně prohlédnout ta místa v Praze, kam byste se za jiných okolností nedostali. Věřte, že i Praha dokáže být cyklisticky obrovsky zajímavá – kupříkladu pokud při jízdě pojedete po některé z vilových čtvrtí, může to být téměř estetický zážitek.
Využívat lze značených cyklistických tras, někdy i cyklostezek. Ty nejlepší vedou podél Vltavy, podél potoků jako je Botič, Rokytka atd. a také mnoha parky. Vyplatí se proto sjet třeba z Modřan k řece a podél ní jet až k Národnímu divadlu – a teprve pak se vnořit do centra. Nové stezky vznikly nedávno i na Žižkově a ve Vysočanech, obě vedou po zrušených železničních tratích. Ta žižkovská dokonce prochází tunelem pod Vítkovem až na Hlavní nádraží. Je to nádherná trasa s mnoha vyhlídkami na Libeň a Karlín, ale i na vzdálený Prosek, Ďáblice atd.
Nebojte se jezdit i po chodnících. Kolo by se sice mělo pohybovat po silnici, ale pokud je chodník prázdný, je to určitě bezpečnější než jet vedle mnoha aut. Cyklistických pruhů je zatím málo a ne všichni řidiči si jich také všimnou. K bezpečné jízdě by přitom měla samozřejmě patřit i přilba, ve městě je víc než vhodná.
Ptáte se, co si vlastně máte vzít na sebe? Jak skloubit oblečení téměř sportovní s oblečením do kanceláře?
Zkušení městští jezdci se většinou v práci osprchují, mají zde také už nachystané jiné oblečení. To ale není případ jednorázové cesty na kole. Tam postačí vzít si sportovnější kalhoty a nějaké tričko. Pozor, aby se vám kalhoty nezamotaly do řetězu. Nejlepší je pravou nohavici ohrnout, případně svázat okolo nohy páskem suchého zipu, provázkem atd.
Praktický je určitě malý batoh na záda, do kterého dáte věci, které jinak nosíte v aktovce, kabelce. Ale pozor: pokud pojedete delší úsek a bude teplo, můžete se zpotit tak, že se vám pod batohem udělá na zádech mokrý flek. Je tedy dobré myslet na to, že budete potřebovat náhradní tričko.
Kam s kolem v práci? Jestliže půjde o výjimečnou situaci, tedy jednorázový stávkový den, tak se určitě nikdo nebude divit, když si kolo postavíte přímo do kanceláře, třeba za váš pracovní
stůl. Řešením by mohlo být i místo někde u vrátnice, u vchodu, ale tady je už nutné kolo zajistit zámkem. V cyklisticky vyspělých západních městech mimochodem není největším problémem bezpečnost cyklistů v dopravním provozu, ale fakt, že se tu kola hodně kradou.
Nicméně důležité je vyzkoušet si alespoň jednou, co to znamená jet do práce, po Praze na kole. Ať už bude vaše zkušenost pozitivní i negativní.
Psáno pro server vitalia.cz
Komentáře k článku