G 188 / Firma na golf expanduje
Určitě už jste někdy slyšeli o společnosti CZGOLF. Patří jí několik hřišť v Česku a já o ní slyšel především to, že její finanční zdroje jsou značné … Faktem je, že CZGOLF se v posledních letech v českém golfu skutečně hodně zviditelnila. Proto mě zajímalo, jak tato firma funguje a kdo za ní stojí.
CZGOLF patří do skupiny firem jako je Čechofracht, Česká zbrojovka, Spedi-Trans nebo Moravské keramické závody. S nimi a také s CZGOLFem jsou spojeni dva podnikatelé: Rudolf Ovčaří a René Holeček. CZGOLF vznikl v roce 2003 a už tehdy měl jasný záměr – stát se silným obchodním hráčem na českém golfovém trhu. Golfový byznys je u nás poměrně roztříštěný, prakticky nikdo tu nevlastní více hřišť, jde o jednotlivé investory, majitele. Ti si většinou plní stavbou hřiště osobní sen. CZGOLF nicméně uvažuje především obchodně, peníze vložené do golfového podnikání jsou pro něj běžnou – byť dlouhodobou – investicí.
Prvním počinem byla stavba telčského areálu (otevřen 2006). CZGOLF koupil areál Šiškova mlýna, spojil se také s Tomášem Stöckelem, který telčské hřiště projektoval. Následovala koupě rakouského areálu Waidhofen, pak bylo zakoupeno už postavené hřiště v Písku (2006), které prošlo přestavbou a nyní má 18 jamek. Přibyl i drajving v pražské Libni, souběžně pokračovala výstavba osmnáctky Terasy v Ústí nad Labem (otevřeno v roce 2008). Zatím posledním přírůstkem je hřiště v Mostě, kde v roce 2008 začal CZ GOLF provozovat stávající devítijamkové hřiště. V plánu je tu stavba dalších 18 jamek – na zdejší výsypce, hned v sousedství nynější devítky.
Hřiště staví CZGOLF Investments, areály pak provozuje CZGOLF a.s., přičemž v kompetenci této společnosti je skutečně vše: zajištění služeb na hřišti, provoz restaurací, ubytování, pro shop atd. Do budoucna by také měly fungovat profesionální akademie dle zahraničního střihu. CZGOLF chce hráčům nabízet kompletní servis.
„Naším cílem je stát se skutečným lídrem na českém golfovém trhu,“ říká současný ředitel CZGOLFu Dalibor Lukeš. „Chceme zkrátit cestu mezi klientem a hřištěm, aby tam nebyl další článek, který provede nějakou službu a kvůli tomu se bude zvyšovat cena. Čím to bude jednodušší, tím to bude výhodnější jak pro nás, tak samozřejmě pro klienty, tedy hráče.“ Hráči by měli na základě poskytovaných služeb také vědět, že „hrají u CZGOLFu“ – stejně jako když nakupujete u nějakého řetězce a víte, jakou úroveň služeb nabízí.
Současný počet hřišť a drajvingů, které má CZGOLF v portfoliu, je prozatím dostačující, ale výhledově se počítá se zhruba deseti areály pod hlavičkou CZGOLFu. Celá dosavadní investice si vyžádala už okolo 500 miliónů korun. Nicméně je tu ještě jeden aktuální cíl: získat nějaké hřiště v okolí Prahy, protože ta je pro golfové podnikání důležitou oblastí. V současné době se CZGOLF rozhlíží po již vybudovaných areálech, ale také po chystaných, do nichž by investorsky vstoupil.
Mít více hřišť znamená vložit více peněz do začátku, do jejich koupě či stavby, ale s velkým portfoliem se už pak také dají nabízet jiné služby. Firmám proto CZGOLF nabízí možnost pořádat sérii turnajů na všech hřištích, pro jednotlivce jsou tu zase výhodné balíčky obsahující fýčka na všechna hřiště. Například CZGOLF karta stojí 2 500 korun (o 500 Kč výhodnější než CMR) a hráč za ni dostává možnost hrát na hřištích společnosti se slevou 50 % ve všední dny a 30 % o víkendu. Slevy jsou i na ubytování, pro shopy atd. V nabídce jsou i další formy „klubové“ karty, včetně té nejvyšší: koupíte si kartu a můžete na všech hřištích CZGOLFu hrát zdarma. U fyzických osob stojí taková karta zhruba 35 000 korun.
Návratnost celé mnohasetmiliónové investice by podle Lukeše měla být v horizontu zhruba 20 let. To ovšem předpokládá nejen aktivity na čistě golfové bázi, ale také přidružené služby. Vedle golfu by tedy měly areály poskytovat třeba i konferenční služby, do nabídky přibude i možnost cestování do zahraničí. CZGOLF se přitom nechce orientovat na nejvyšší třídu zákazníků, vše je projektováno s ohledem na širokou golfovou veřejnost. I proto nejsou hřiště stavěna jako exkluzivní, ale jako střední a vyšší střední třída.
CZGOLF je dnes v Česku největším golfovým investorem. Ve světě jsou podobné společnosti vlastnící více hřišť běžné, u nás jejich rozvoj brzdí především fakt, že do začátků je potřeba mít opravdu hodně peněz. I když je dnes těžké říct, jak bude golf v Česku vypadat za dvacet let, platí jedno: golfové hřiště, pokud je udržováno, časem nabývá na hodnotě. Co se dnes může jevit jako dosti nepředvídatelný podnik, to se může v průběhu času velice dobře zhodnotit. Takže uvidíme.
Komentáře k článku