Zabrzdit, to není jen tak!

Osm let jsem jezdil na kole, které mělo V-brzdy. Fungovaly spolehlivě, při silnějším stisku páky spolehlivě blokovaly kolo, jen za mokra to nebyl žádný zázrak. Ale seřízení i případná oprava byly velmi jednoduché. Řekl bych, že V-brzdy jsou po konstrukční i funkční stránce dobrou kapitolou v dějinách cyklotechniky.

Před čtyřmi roky jsem si koupil kolo s hydraulickými kotoučovkami. Relativně vysoká třída, žádný šunt. Kdykoli jsem ale vyndal kola z rámu, abych například bycikl přepravil v autě, nešlo kola už zpátky umístit tak, aby kotouče netřely o destičky. Fůru času jsem proto strávil štelováním, laděním, centrováním… Bylo to úmorné. Pochopil jsem, že pokud u V-brzd rozhodují milimetry, u kotoučovek jde o desetiny milimetru. A nastavit něco ručně s přesností na desetinu milimetru je hodně složité.

Nakonec se celý systém umoudřil tím, že jsem trochu sjel destičky a na kotouč tam bylo víc místa.

Po celé ty čtyři roky mě trápil ještě jeden problém. Zadní brzda často hlasitě vrzala. Především ve chvíli, kdy se kotouč v první fázi brzdění začal dotýkat destiček. Hodilo se to v okamžicích, kdy jsem se blížil po lesní cestě k pěšákům. Přibzdil jsem a oni podle zvuku hned věděli, že jede cyklista a uhýbali. V zásadě mě ale to vrzání docela otravovalo.

Po čtyřech letech jsem našel mechanika, který problém dokázal odstranit. Cosi tam dovnitř, k pístu, vstříknul. Už to při brzdění nevydává žádný zvuk. Hurá!

Bohužel se však objevila nová potíž. Přední brzda, jinak vždy velice funkční, byla najednou málo účinná. Možná se na destičky dostal olej, nevím… Koupil jsem tedy nové destičky, za 500 korun. Když jsem se pokoušel je nasadit, zjistil jsem, že kotouč se mezi destičky nevejde. Každá je asi tak o půl milimetru silnější, než by měla být. Nechápu, jak mohou takové destičky dávat do prodeje. A přitom jsou tzv. značkové.

Kotoučkovky jsou bezesporu účinnější než starší brzdné systémy, ale řekněte mi: kdo se s nimi má pořád trápit? Z hlediska praktické užitnosti mají docela dost slabých míst, jsou určitě i náročnější na servis než véčka, cantilevry atd. Kotoučové brzdy jsou docela sofistikovaný systém – a možná až moc sofistikovaný. Což jde tak trochu proti principu kola, které je v zásadě poměrně jednoduchým systémem.

Komentáře k článku

Napsat komentář